جستجو کردن
Close this search box.

طرز تهیه لواشک

فهرست مطالب
لواشک خانگی
لواشک خانگی

 

طرز تهیه لواشک خانگی

آیا تا به حال خواسته اید لواشک را خودتان تهیه کنید، راهنمای گام به گام ما همان چیزی است که شما نیاز دارید! طرز تهیه لواشک آسان است و مواد مصنوعی ندارد. این لواشک کیلویی همان لواشکی است که بچه ها و بزرگسالان آن را دوست خواهند داشت!

هنگامی که درختان میوه خود را دارید یا میوه های فراوان در اختیار دارید یکی از کارهایی که می توانید با میوه های اضافه فصل انجام دهید، تهیه لواشک خانگی ، نوعی روش نگهداری برای مدت طولانی میوه است. که بسته بندی آسانی دارد

من از بچگی عاشق این چیزها بودم! این یک میان وعده عالی است، که به ما انرژی فوق العاده می دهد.

طرز تهیه لواشک

در زیر راهنمای کلی برای لواشک خانگی ، بدون دستور تهیه مشخص شده است.  زیرا خیلی از دستور تهیه ها  به میوه خاصی که با آن کار می کنید بستگی دارد.

آیا شما روش جدید یا متفاوتی برای تولید لواشک دارید؟ کنجکاوم بدانم.

من تصور می کنم که همه میوه ها به یک روش تهیه نمی شوند. برخی میوه ها ممکن است به صورت ترکیب با چیزهای دیگر مانند لواشک گیلاس خوب عمل کنند.

برخی از مردم ترجیح می دهند فقط میوه خام را تبدیل به لواشک کنند. اما این روش رایج نیست روش رایج این است که ابتدا میوه را بپزم تا طعم آن بیشتر شود و هر گونه باکتری که ممکن است در کمین میوه باشد از بین برود.

وقتی فصل برداشت سیب شروع می شود، وقت تهیه لواشک سیب می شود.معمولا میوه سیب پس از پخت و آبگیری برای درست کردن لواشک خانگی سیب عالی است (از این عصاره می توان ژله نیز درست کرد).

روش خشک کردن لواشک

اگر خشک کن غذا دارید، می توانید از آن حداکثر استفاده را ببرید. اما در روش سنتی  سینی های آب لواشک را تمام روز زیر نور آفتاب می گذارند که در کشور های پیشرفته این عمل رایج نیست .

در لواشک سنتی شهمیرزاد و حتی اکثر نقاط ایران از روش زیر نور افتاب استفاده می شود گردومیرزا نیز از این روش برای تهیه لواشک کیلویی استفاده می کند

در بعضی از کشورهای اروپایی روش سنتی درست کردن لواشک سنتی این بود که سینی را با مقداری پارچه پنیر پهن می کردند و در یک روز گرم بیرون زیر آفتاب می گذاشتند.

اگر روش مورد علاقه ای برای لواشک آلو با یک میوه دوست داشتنی دارید، لطفاً در نظرات به ما بگویید.

میوه ها و سایر چاشنی ها

تقریباً هر میوه ای را می توان به لواشک میوه ای تبدیل کرد. فقط باید بتوانید آن را با صافی صاف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. حتی می توانید لواشک سبزیجات درست کنید یا با طعم های خوشمزه ترکیب کنید. در اینجا چند پیشنهاد برای شروع شما وجود دارد:

انواع توت ها – مانند توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، شاه توت

میوه های هسته دار – به عنوان مثال. زردآلو، آلو، هلو

میوه های استوایی – مانند انبه، موز، آناناس، پاپایا

مرکبات – به عنوان مثال. پرتقال، لیمو، گریپ فروت

سایر میوه ها – مانند سیب، گلابی، هندوانه، کیوی، انگور

سبزیجات – به عنوان مثال کدو تنبل، ریواس، کدو سبز، اسفناج

با گیاهان – مانند ریحان، نعناع، مریم گلی، رزماری میل کنید

ادویه جات مانند دارچین، جوز هندی، گشنیز، فلفل دلمه ای، میخک، زنجبیل یا ادویه پای کدو تنبل را اضافه کنید.

چقدر طول می کشد؟

نکته زیبای لواشک این است که برای نگهداری لواشک نیازی به افزودن شکر یا لیمو ندارید. فرآیند حذف آب رطوبت چیزی است که لواشک را از فساد می کند. پیشنهاد می کنیم شکر بیشتری با توجه طعم لواشک که انتخاب کرده اید (میوه های شیرین نه ترش) اضافه کنید، یا شیرین کننده های دیگر (عسل، شربت افرا و مانند آن) جایگزین کنید.

پیشنهاد می کنیم نه تنها از خود لواشک لیمو استفاده کنید بلکه برای خوش طعم کردن لواشک، از لیمو استفاده کنید، زیرا اسید سیتریک آن به حفظ رنگ برخی میوه ها کمک می کند.(توجه کنید در همه ی میوه ها قابل استفاده نمی باشد)

می‌توانید لواشک میوه را به‌ راحتی به‌صورت رول شده و در یک شیشه بزرگ با در یا کیسه زیپ‌دار در دمای اتاق تا یک ماه قرار دهید. برای نگهداری طولانی تر (تا ۶ ماه)، لواشک میوه خود را در یخچال قرار دهید. برای نگهداری طولانی تر (تا یک سال)، می توانید مانند سایر غذاهای خانگی فریز کنید.

جایگزینی برای پلاستیک

اگر نمی‌خواهید از پلاستیک استفاده کنید، می‌توانید قالب خود را روی کاغذ روغنی پهن کنید. کیفیت خود نایلون ارتباط زیادی با پخت و پز ایمن با آن دارد. شما می توانید در مورد استفاده ایمن از پلاستیک مطالعه کنید معمولا این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که لواشک داغ روی آن پهن شود و یا زیر نور خورشید قرار گیرد

که راه حل آن ساده است بگذارید لواشک سرد شود و از پلاستیک مخصوص استفاده کنید مراقب باشید که از کاغذ مومی استفاده نکنید، زیرا موم با گرم شدن ذوب می شود.

لواشک در خشک کن

روش ابدایی : اگر نمی خواهید میوه خود را بپزید، می توانید لواشک را به راحتی در خشک کن آماده کنید. فقط میوه خود را با ابگیری و خالص کنید. سپس روی سینی لواشک خشک کن خود بریزید. همچنین می توانید کاغذ روغنی را بر اساس اندازه برش دهید و سینی های خشک کن خود را بچینید.

خشک کن خود را روی ۱۴۰ درجه فارنهایت (۶۰ درجه سانتیگراد) تنظیم کنید و بگذارید حداقل ۶ یا حداکثر ۱۲ ساعت جادوی خود را انجام دهد. زمان واقعی به نوع میوه ای که استفاده می کنید و ضخامت لواشک شما بستگی دارد. اما ما متوجه شدیم که ۸ تا ۱۰ ساعت است.

طرز تهیه لواشک آلو

لواشک آلو رایج ترین لواشکی است که در ایران تولید می شود و در کل،لواشک سازی در طول تاریخ روشی برای نگهداری میوه ها برای مدت طولانی است لواشک آلو شهر شهمیرزاد بسیار محبوب و مشهور است و پرورش درخت آلو به منظور تهیه آلو درجه 1 و لواشک از قدیم در این شهر رایج بوده است.

طرز تهیه لواشک آلو بسیار راحت است ابتدا آلو ها را با مقداری کم آب می پزیم (اگر آب آلو ها خارج شده باشد و آب دار باشد آب اضافه نمی کنیم) بعد از چند جوش اقدام به آبگیری با آبکش می کنیم (صافی می کنیم) و در نهایت بروی پلاستیک چرب در زیر نور خورشید پهن می کنیم.

طرز تهیه لواشک زردآلو

لواشک زردآلو معمولا در استان هایی که تولید زردآلو فراوان است تهیه می شود لواشک زردآلو در مقایسه با قیسی (برگ خشک شده زردآلو) تولید بسیار کمی دارد.

روش تهیه آن شباهت زیادی به لواشک آلو دارد

 میوه های زردآلو را پس از شستشو در قابلمه ریخته و پس از پخت و ابکشی از صافی آن را روی پلاستیک چرب زیر نور خورشید قرا می دهیم.

طرز تهیه لواشک زرد آلو
طرز تهیه لواشک زرد آلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *